خدمات زنانه در آرایشگاه های مردانه

بانوان دارالولایه سیستان

خدمات زنانه در آرایشگاه های مردانه


آنگاه که توبه آدم (ع) پذیرفته شد از خداوند خواست تا بر جمال و زینتش بیافزاید! صبح شد و بر صورت خود محاسنی سیاه دید، پس دست بر آن کشید و گفت: خداوندا این چیست؟ پاسخ آمد؛ این است جمال و زینتی که تو و فرزندان ذکور تو را تا روز قیامت به آن مزین کردم!

 اکنون با کمال تأسف زینت برخی ازمردان ما؛ نه تنها ریش نیست! بلکه طبق روایات اسلامی (که یکی از مظاهر فساد در آخرالزمان، را فراگیر شدن تشبه مردان به زنان و بالعکس می دانند) تشبه به زنان در ظاهر و پوشش امری عادی شده و مع الاسف برخورد قاطعی با عاملان این امر صورت نمی گیرد!

به-این-هم-میگن-پسر؟

از قدیم تا کنون صحبت از مرد که به میان می آمد هیبت و چهره مردانه هم به ذهن متبادر می شد ولی اکنون مدل موهای عجیب و غریب و آرایش های مختلف چهره (به جای آراستگی مورد سفارش اسلام) توسط برخی مردان باعث شده که هیبت مذکور زیر سوال برود!!

در این گزارش تصمیم داریم با یکی از مردان قدیمی که برای اثبات مردانگی اش بارها سبیلش را گرو گذاشته است، به چند آرایشگاه سر بزنیم و او را با برخی جوانان امروزی روبه رو کنیم!

 وارد یک آرایشگاه مردانه شدیم، با صحنه ای عجیب برای آن مرد، و در عین حال عادی شده (به خاطر زیاد بودن چنین افرادی) برای ما؛ روبه رو شدیم!! یک مرد؛ زیر دست یک آرایشگر همچون زنان نشسته تاصورتش را بند بیاندازد و ابروهایش را طبق مدل مورد علاقه اش بر دارد! موهایش را به رنگ مورد علاقه اش مش کند! فلان مواد آرایشی را برای براق کردن لب هایش، فلان پودر را برای روشن کردن پوست و از بین بردن لک های پوستش و … مرد قدیم و با ابهت ما که از دیدن چنین صحنه ای به شدت به خشم آمده و بیشتر باید گفت چندشش شده بود نتوانست طاقت بیاورد و گفت: می شود بگویم جنسیت شما چیست؟! جوان پوز خندی زد و گفت مگر مشخص نیست؟ مرد گفت الان که صحبت کردی و صدایت را شنیدم چرا! مشخص شد ولی اگردر بیرون؛ از کنارم رد می شدی و صدایت رامی شنیدم باورم نمی شد که مردی!! جوانک اخم کرد و گفت: برو آقا خدا روزیت را جای دیگر حواله کند!

              41499.8756185417_qfeq153mefn0s8fz0bs2

 بعد از تمام شدن کار از آرایشگر پرسیدیم واقعا چند نفر در طول روز درخواست چنین خدماتی را دارند؟ آرایشگر گفت عموما تعداد زیادی از پسران جوان برای انجام چنین کارهایی به مغازه ما می آیند و باید گفت نصف در آمد ما از طریق بر آوردن درخواست چنین افرادی تأمین می شود! از او پرسیدیم آیا از طرف صنف آرایشگران مورد بازخواست قرار نمی گیرید؟

 او گفت: خب یک سری بخشنامه هایی برای ما آمده است ولی وقتی مشتری ما به دنبال چنین سبک‌هایی است که نمی شود مشتری را رد کرد او می خواهد موهایش را کوتاه کند و چند خط روی سرش بندازد ما هم می کنیم در آمد ما از همین راه است. البته مشتری های زیادی هم داریم که همان سبک ها و مدل های سنگین قدیمی را می پسندند، ولی  این تیپ هام که نمونه هایی از آن را دیدید هستند مخصوصا بچه های کم سن و سال راهنمایی و دبیرستانی که عکس فوتبالیست ها و بسکتبالیست‌ها و خواننده های خارجی را تو گوشی ها و تبلت هاشون می آورند و از ما چنین سبک هایی رو می خواهند که به مرور زمان این درخواست ها رو به افزایش است، جالب اینجاست که بعضی از آن ها به همراه پدر و بزرگتری می آیند و آنها استدلال شان این است که شور جوانی و خوشتیپی چه ایرادی داره؛ هر نسلی به سبکی زندگی می‏ کنه؟ مگر وقتی این تعداد بالای مشتری از ما درخواست های اینچنینی دارند، کسی می تواند از پس آن ها بر بیاید؟ از او پرسیدیم چه راه حلی برای رفع این معضل پیشنهاد می‌کند؟ گفت: به نظر من باید کار اساسی انجام شود و با دادن یک سری بخشنامه و این ظاهرسازی ها که نمی شود با چنین معضل هایی مبارزه کرد! جوانان ما خصوصیتی دارند که از هر کاری منع شوند بیشتر به انجامش حریص می شوند وقتی به بعضی از آنها می گوییم چرا خود را به این شکل در می آوری می‌گویند “زمانه عوض شده است” “اینها تمیزی است” ” مگر ما دل نداریم” ” مگر ما چه چیزی از دختران کم داریم “!!

 

Untitled

 از او درباره مدل موهایی که توسط افراد مختلف از او درخواست می شود پرسیدیم و او گفت: ما یک نرم افزاری داریم که انواع و اقسام مدل مو را دارد و با گرفتن یک عکس از مشتری و امتحان انواع مدل مو برای او  مدل مورد علاقه شان را پیدا می کنند. از او پرسیدیم این نرم افزار ایرانی است یا خارجی و او پاسخ داد؛ خارجی است و به نظر من اگر مهندسان نرم افزار کشورمان مدل موهای متناسب با فرهنگ خودمان را طراحی کنند و به آرایشگاه ها عرضه کنند تا حد زیادی این معضل حل می شود چرا که خواست بسیاری از جوانان امروز متفاوت بودن و خاص بودن است و وقتی برای این امر برنامه ریزی کارشناسی شده انجام شود حتما اثرگزار خواهد بود.

برخی از جوانان ما راه را گم کرده و از طرفی دوست ندارند مثل قدیمی ها سبیل کلفت بگذارند و تیپ داش مشتی داشته باشند و از طرفی الگوی تعریف شده و معین طبق فرهنگ کشورش که او را به زنان شبیه نکند هم ندارد که بسیاری از جوانان راه دوم را انتخاب می کنند تا توسط گروه همسالان و دوستان خود امروزی و طبق مد باشند.

با جوانی برخورد کردیم که موهایش آنچنان در هوا سیخ شده بود که انگار با ادیسون حین کشف برق، دست داده بود!! آنقدر ژل و چسب مو به موهایش زده بود که با بلدوزر هم صاف نمی شد! از او علت درست کردن موهایش را به این شکل جویا شدیم و او حرفی نداشت جز اینکه “مد است و دوست دارم ” !

بهانه ای به نام سنت پیامبر (صلی الله و علیه و آله و سلم)

 

men-long-hair-model-18

گاهی اوقات برخی از مردان موهای خود را بلند گذاشته و آنرا با کش می بندند و ادعا دارند که این سنت پیامبر بوده! با کنکاشی پیرامون این موضوع به این نتیجه رسیدیم که پیامبر (ص):

امام صادق(ع):” خداوند به یکی از پیامبرانش وحی کرد که به مومنین بگو لباس دشمنان مرا نپوشید و غذای دشمنان مرا نخورید به شیوه دشمنان من رفتار نکنید که شما نیز همانند آنان دشمن من خواهید شد” در جایی از ایشان پرسیده شد: آیا پیامبر هیچ وقت تفریق(باز گذاشتن فرق سر) می کردند؟ ایشان فرمودند”پیامبر (ص) فقط یک بار تفریق کردند و آن سال ششم هجرت بود که از مدینه قصد مکه داشتند و کفار از ورود ایشان به مکه خودداری کردند و ایشان چون می دانستند که به زودی به مکه عازم خواهند شد موی سرشان را تقصیر نکردند که تا سال بعد موهایشان بلند شد و اجبارا تفریق می کردند ولی از آن سال به بعد ایشان هرگز موهایشان را بلند نگذاشتند و بلندی موهای ایشان نهایتا تا گوش ایشان می رسید و بلند تر نمی شد.

                                                                                             

در حالی که اسلام بارها هشدار داده است که؛ پیروی و تقلید از بیگانگان و کفار سر انجامی زیان بخش دارد و همسان سازی ظاهری با کفار بارزترین نوع تبعیت از کفار است، امروزه تقلید کور کورانه از مدل های غربی باعث کمرنگ شدن آموزه های گران بهای اسلام از قبیل ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی؛ شده است! و این معضل در مورد مردان باید نگران کننده تر باشد! چرا که خودنمایی و خود آرایی از خلق و خوی خاص زنان است و ایشان فقط از انجام این عمل در برابر نامحرمان منع می شوند و این در حالی است که مردان خصوصیت اینگونه در سرشت و ذات خود ندارند و مشاهده چنین اعمالی از سوی مردان نشان از تغییر کارکردهای ظاهر مردانه و شاخص های هویت مردانه و تغییر سبک تربیتی پسران و گرایش به رفتارهای زنانه است که برخی از اساتید جامعه شناس و روانشناس نسبت به آن هشدار می دهند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: داستان پیرامون حجاب، حجاب، ،
نویسنده : کنیزالزهرا
تاریخ : چهار شنبه 30 بهمن 1392
زمان : 15:30


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.